Palaute seuraa ja kannustaa oppimaan


Oppiminen vaatii meiltä tavoitteita ja niiden seuraamista

Innostumisen, motivaation ja merkityksen löydyttyä tärkein oppimisen elementti on osata viedä opitut asiat käytäntöön. Oppimisen vaikuttavuus jää lähes olemattomiin, jos puheet eivät muutu sanoista teoiksi. Yksi tärkeimmistä oppimisen havainnoista on se, että oppimisen tulisi olla jatkuvaa. Me emme tule koskaan valmiiksi ja oppimisen tarve kasvaa sitä mukaan me itse kasvamme. Kun oppiminen on jatkuvaa, on meidän myös oltava jatkuvasti liikkeessä. Emme voi odottaa ja hakea varmistumista osaamista viimeiseen asti, vaan meidän on uskallettava kokeilla ja epäonnistua.

Emme voi odottaa ja hakea varmistumista osaamista viimeiseen asti, vaan meidän on uskallettava kokeilla ja epäonnistua.

 

Oppiminen vaatii meiltä tavoitteita ja niiden seuraamista. Meidän pitää mitata oppimisen vaikutuksia, jotta itse opiskelu ei ala tuntumaan meistä turhalta. Pelimäisesti syntyvä välitön palaute ja vaikutusten arviointi tekee oppimisesta koukuttavaa ja se alkaa näkyä käytännössä jo nopeasti.

Oppimista tapahtuu myös liikkeessä

Käsitys siitä, että kaikkien pitää osata samoja asioita ei mielestäni päde enää tämän päivän työelämässä. Tätä ei pidä ymmärtää väärin sekoittamalla keskusteluun peruskoulutusta, eli perusasioita, jotka ovat kaiken oppimisen perusta. Meidän jokaisen pitää osata nämä, jotta voisimme kehittyä, mutta meidän ei tarvitse aina erikoistua ja oppia samoja erikoistaitoja.

Joskus erehdymme myös siinä, että emme usko olevamme valmiita. Harjoittelemme, kehitämme ja kehitymme siirtäen samanaikaisesti maalia kauemmas itsestämme. Usein kun lähdemme viemään opittuja asioita käytäntöön ja eteenpäin, kasvaa eteemme pitkä lista hämmennystä ja kysymyksiä.

Mielestäni tätä pidä säikähtää, vaan se on merkki siitä, että liikettä tapahtuu. Usein kun lähdemme selvittämään johonkin asiaan ratkaisua, niin se selviääkin sillä, että matkan aikana osaamme esittää lisää oikeita kysymyksiä. Kyseenalaistaminen, kriittisyys ja jatkuva suunnan tarkistaminen on tärkeä osa tämän päivän työelämää ja oppimista.

Johtajalla ja johtamisella on tässä kohtaa tärkeä rooli esittää näitä kysymyksiä hävittämättä koskaan merkitystä ja motivaatiota niiden selvittämiseen. Jos johtajat eivät haasta tai anna tähän henkilölle lupaa, pääsevät kilpailijat monta askelta itsesi edelle.

 

”Usein kun lähdemme selvittämään johonkin asiaan ratkaisua, niin se selviääkin sillä, että matkan aikana osaamme esittää lisää oikeita kysymyksiä”.

 

Palaute on yksi oppimisen ja pelillistämisen keskeisiä elementtejä

Tavoitteiden asettaminen on yksi oppimisen ja työelämän pelillisyyden keskeisiä elementtejä. Meidän pitää osata määrittää eri tekemiselle erilaisia tavoitteita ja päämääriä. Oppimisen elementti korostuu siinä, kun mietimme mitä tekemällä tai harjoittelemalla onnistumme tavoitteessa. Tavoitteiden asettamisen tärkein ja viimeisin vaihe jää kuitenkin vaarallisen usein meiltä välistä. Se yksinkertaisesti kertoo vastauksen kysymykseen; mistä tiedämme, että olen onnistunut tavoitteessani?

Palautteen saaminen on kaiken pelillisyyden perusta. Se on se viimeinen sivu, joka kertoo kuinka paljon pisteistä, saimme tai kuinka nopeasti jonkin asian teimme. Sama pätee oppimiseen. Palautteen pitäisi ennen kaikkea tuoda motivaatiota ja pelillistä kannustamista jatkuvasta parantamisesta.

Epäonnistuminen on keskeinen osa oppimista. Jos haluamme kasvaa ja kehittyä, meidän on sallittava epäonnistumista ja luotava sille turvallinen ympäristö. Kirjoitin tästä aiheesta lisää aikaisemmassa julkaisussa. Voit lukea sen täältä 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s