Oppimisessa tärkeää on saada lamppu syttymään



Oppimisen taustalla on muutakin kuin vain lopputulos

Liian usein unohdamme oppimisen merkityksen ja saatamme ajatella, että oppiminen liittyy vain oppilaitoksiin ja kouluihin. Oppimista on kuitenkin kaikkialla ja todennäköisesti meillä jokaisella on myös tänään jotain uutta opittavaa edessämme. Oppimista ei kuitenkaan voi ajatella minään itsestään selvyytenä. Työntekijää tai opiskelijaa ei kiinnosta oppia tai kasvaa, jos hän eivät koe saavansa siitä mitään hyötyä.

Hyödyn löytäminen ja sen korostaminen tuntuu olevan yksi tämän päivän suurimmista haasteista kaikessa oppimisessa. Syitä tähän voi olla monia, mutta mielestäni suurimpia tekijöitä on yksinkertaisesti innostuksesta ja mielenkiinnosta kamppaileminen.  Meillä on nykyisin kaikki tieto ja mahdollisuudet saatavilla muutamalla painalluksella. Innostua voimme useista asioista, mutta aina jokin asia kiilaa toisen edelle. Innostumisen ja hyödyn näkökulma lisää opiskelun syvyyden tärkeyttä. On ymmärrettävä mikä siellä taustalla on se tarkoitus ja syy.

”Työntekijää tai opiskelijaa ei kiinnosta oppia tai kasvaa, jos hän eivät koe saavansa siitä mitään hyötyä.”

Itse näen oppimisessa ja johtamisessa hyvin paljon samoja lähtökohtia. Ehkä liian usein ajattelemme oppimista hyvin mustavalkoisesti vain sellaiseksi tilanteeksi, jossa ihminen omaksuu jonkin uuden asian ja osaa tehdä opitun asian nyt jo ehkä ulkomuistista. Oppimisen taustalla on kuitenkin myös paljon muutakin, kuin vain haluttu lopputulos. Kuten oppimisen merkitys, eli se mikä saa meidät opettelemaan ja motivaatio, joka jaksaa kannustaa meitä jatkamaan opettelua niin kauan ennen kuin oppiminen saavuttaa tietyn valmiiksi tulemisen pisteen.

Etenkin nämä kaksi viimeistä näkökulmaa merkityksestä ja motivaatiosta tuo minusta oppimisen teemana hyvin lähelle työelämää ja johtamista. Usein johtajan tehtävänä on saada aikaa kasvua, kokoamalla eri osaajia yhteen oikeaan paikkaan ja oikeaan aikaan.

 

Oppimisen merkitys ja motivaation löytyminen työelämässä

Usein kokematon johtaja lähtee synnyttämään uutta motivaatiota ja miettimään innostavia motivaatiotekijöitä ehkä hiukan itsekeskeisestä näkökulmasta. Mielestäni tämä tapa on kuitenkin hiukan väärä, sillä johtaja ja alaiset eivät suinkaan koe aina merkitystä samoista asioista. Kaikista tärkein tapa olisi löytää työntekijän olemassa olevia henkilökohtaisia motivaatiotekijöitä ja pyrkiä vahvistaa niitä.

”Kaikista tärkein tapa olisi löytää työntekijän olemassa olevia henkilökohtaisia motivaatiotekijöitä ja pyrkiä vahvistaa niitä.”

Motivointi ei ole helppoa ja se vaatii taitoa, sinnikkyyttä ja osaamista. Joskus Ihmisen lyhytaikainen motivointi on usein helppoa nimenomaan yksittäisissä suorituksissa, kuten kannustettaessa vielä yhden kierroksen juoksemiseen. Työelämässä tilanne on kuitenkin todella päinvastainen, sillä johtajan tulisi pystyä motivoimaan työntekijää joka päivä hyvinkin pitkäkestoisesti, koska johtajan tavoittelema tulos ei synny yksittäisestä onnistumisesta, vaan onnistumisen ja kasvamisen sarjoista. Motivaation liitännäiset kannustimet tuntuu myös kasvavan eksponentiaalisesti, eli eilisen motivaatiotekijät ei välttämättä toimi enää huomenna.

 

On tärkeä muistaa se, ettei kukaan voi motivoida toista toisen puolesta. Jokaisen pitää löytää oma motivaationsa. Voimme vain auttaa toisia motivaation löytämisessä ja avata erilaisia näköaloja ja mahdollisuuksia. Jos puolestaan johonkin voimme vaikuttaa, niin itse ympäristöön. Ympäristön kulttuuri, kohtaaminen ja merkitys voi joko lannistaa tai synnyttää motivaatiota.  Kirjoitan toisessa tekstissäni tarkemmin merkityksen tärkeydestä. Voit lukea tekstin täältä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s